tisdag 30 april 2013

Söndag mitt i veckan och spegel på väggen.

Förändringen i sovrummet fick sin början från detta fynd. Fyndet som jag höll krampaktigt i vid loppiset. En rund gammal spegel är kanske inte ett fynd i allas ögon. Menmen - en pärla enligt mig och gjorde mig endast 7 euro fattigare.



Hur utnyttjar man då en spegel maximalt i hemmet enligt feng shui? Det finns många svar på den frågan. Om man har en planlösning med utstickande rum som skapar obalans kan man t.ex. använda spegeln för att balansera planlösningen.


Spegeln skapar en illusion om att rummet fortsätter mot området som fattas. I vårt fall är det precis vad jag ville få ut från spegeln. Att den reflekterar ljuset  och ger mera liv åt rummet plus att den gör hela rummet större blev pricken över i. Att formen är rund är extra positivt för oss eftersom metallelementet får dominera i sovrummet enligt baguan. Den runda formen tillhör elementet i fråga. Ni hänger med? Spegelns blanka och reflekterande yta tillför igen vattenelementet till rummet. Den runda formen känns extra passande till sovrummet där yin får dominera, dvs mjuka feminina former. Tänk istället en kantig spegel med vassa hörn mot sängen? Ni känner säkert skillnaden i känslan?



Vad man annars kan tänka på när man sätter upp en spegel är att placera den på rätt höjd och att inte sätta den i en dörröppning som skapar orolig energi i rummet. Känslan när man öppnar en dörr och blir -påhoppad- av sin egen spegelbild är inte trevligt. Du vill helst inte heller ha en spegel rakt framför din säng, speciellt inte om du sover dåligt!



Så långt har jag kommit i vårt sovrum. Nu står tankarna stilla och det är ett tecken för mig att låta det vara en stund. Påtvingade ideér föder sällan lösningar som funkar i längden för mig.

Så istället kämpar vi genom en arbetsdag och sedan tar vi en söndag mitt i veckan. Ooh ja. Glada Vappen, som vi krombiboan säger!


Feng shuin mukaan peiliä voi käyttää apuna jos haluaa luoda illuusion että huone jatkuu johonkin suuntaan. Hyvin suunnitellussa pohjapiirrustuksessa ei ole tällaiseen tarvetta - mutta joskus on. Hyvä pohjapiirustus on suorakulmiomainen. Ajattele vaikka suorakulmainen moderni kivitalo. Suorat linjat eikä mitään extraa. Meidän makuuhuoneesssa tämä kirppislöytö oli kuitenkin juuri mitä tarvitsimme. Pyöreä muoto kuuluu metallielementtin - Makuuhuoneemme elementti. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar